Standardy Ochrony Małoletnich

Preambuła

Standardy Ochrony Małoletnich to zbiór wytycznych, które mają na celu zapewnienie ochrony

dzieci przed krzywdą, definiują jasne procedury postępowania w przypadku podejrzenia

naruszenia praw dziecka oraz wyznaczają zasady działania dla wszystkich pracowników i osób

związanych z działalnością wychowawczą i opiekuńczą. Dzięki tym standardom, szkoła staje się

bezpiecznym i przyjaznym miejscem dla dzieci. Kluczową zasadą, którą kierują się pracownicy

Szkoły Języków Obcych Perfect Language, jest dążenie do dobra

dziecka i postępowanie w jego najlepszym interesie. Każdy pracownik traktuje dziecko z

szacunkiem i uwzględnia jego potrzeby, a stosowanie jakiejkolwiek formy przemocy jest

absolutnie niedopuszczalne. Działania pracowników są zgodne z obowiązującym prawem,

wewnętrznymi regulacjami szkoły oraz przyjętymi Standardami Ochrony Małoletnich.

Akty prawne na podstawie, których oparte są Standardy Ochrony Małoletnich:

1) Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle

seksualnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);

2) Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz

niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);

3) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U.z 2021

r. poz. 1249);

4) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);

5) Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów

Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1089 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.);

6) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury

„Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870).

ROZDZIAŁ 1 – PODSTAWOWE TERMINY

§ 1.

Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:

1) Krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu

karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Szkoły lub

zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.

Krzywdzeniem jest:

a) przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia

ciała. skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia,

obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź

też zagrażać życiu,

b) przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie

małoletniego, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych,

manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań i

oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,

c) przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę

dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np.

dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego

(np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm),

d) przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka,

m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach

środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania,

e) zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych

małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia,

ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku dozoru nad wypełnianiem

obowiązku szkolnego;

11) dane osobowe ucznia – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające

identyfikację ucznia;

12) osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć

Właściciela Szkoły Językowej sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów.

ROZDZIAŁ 2 – ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY UCZNIEM A

PERSONELEM SZKOŁY

§ 2.

1. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników:

1) Właściciel Szkoły, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem

osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, zobowiązany

jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem

ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw

przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o

wpisie w Rejestr;

2) Właściciel Szkoły uzyskuje informacje z Rejestru z dostępem ograniczonym za

pośrednictwem systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości. W

pierwszej kolejności należy założyć konto w systemie teleinformatycznym. Konto podlega

aktywacji dokonywanej przez biuro informacji;

3) rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania

wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr,

jest ogólnodostępny – nie wymaga zakładania konta;

4) informacje zwrotne otrzymane z systemu teleinformatycznego Właściciel Szkoły drukuje i

składa do części A akt osobowych, związanych z nawiązaniem stosunku pracy. To samo dotyczy

Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków

czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego

poniżej lat 15,wydała postanowienie o wpisie w Rejestr. Przy czym w przypadku tego drugiego

Rejestru wystarczy wydrukować stronę internetową, na której widnieje komunikat, że dana osoba

nie figuruje w rejestrze;

5) Właściciel Szkoły od kandydata pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego o

niekaralności;

6) jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również

informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów

działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź

informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji

dla wyżej wymienionych celów;

7) Właściciel Szkoły pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż

Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem

odpowiedzialności karnej;

8) jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie

przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat

składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z

oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego

orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma

obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy,

stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania

wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją,

wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym,

uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad

nimi;

9) pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się

oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie

fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności

karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

2. Wzór oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych,

sądowych i dyscyplinarnych stanowi załącznik 1 do niniejszych Standardów.

§ 3.

1. Zasady bezpiecznych relacji personelu Szkoły z jego uczniami:

1) podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel Szkoły jest

działanie dla dobra ucznia i w jego interesie. Personel traktuje ucznia z szacunkiem oraz

uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec ucznia

w jakiejkolwiek formie;

2) zasady bezpiecznych relacji personelu z uczniami obowiązują wszystkich pracowników,

stażystów i wolontariuszy;

3) znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego

wzór stanowi załącznik nr 3 do niniejszych Standardów.

2. Pracownik Szkoły zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z uczniami

i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec ucznia są

odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych uczniów.

3. Pracownik Szkoły w kontakcie z uczniami:

1) zachowuje cierpliwość i odnosi się do ucznia z szacunkiem;

2) uważnie wysłuchuje uczniów i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich

wieku;

3) nie zawstydza ucznia, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;

4) nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);

5) nie ujawnia drażliwych informacji o uczniu osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to

również ujawniania jego wizerunku. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie

Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989.

4. Decyzje dotyczące ucznia powinny zawsze uwzględniać jego oczekiwania, ale również brać

pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych uczniów.

5. Uczeń ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być

uzasadnione, a uczeń o takim fakcie powinien być jak najszybciej poinformowany.

6. W przypadku konieczności rozmowy z uczniem na osobności, pracownik powinien pozostawić

uchylone drzwi bądź poprosić innego pracownika o uczestniczenie w rozmowie (przepis nie

dotyczy szczególnych pracowników Szkoły, w tym pedagoga szkolnego, pedagoga specjalnego,

psychologa).

7. Pracownikowi Szkoły nie wolno w obecności uczniów niestosownie żartować, używać

wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym.

8. Pracownikowi Szkoły nie wolno wykorzystywać przewagi fizycznej ani stosować gróźb.

9. Pracownik Szkoły zobowiązany jest do równego traktowania uczniów, niezależnie od ich płci,

orientacji seksualnej, wyznania, pochodzenia etnicznego czy też niepełnosprawności.

10. Pracownik Szkoły zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych

w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb

rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej,

pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub

światopoglądów uczniów.

11. Pracownik Szkoły nie może utrwalać wizerunków uczniów w celach prywatnych, również

zawodowych, jeżeli opiekun ucznia nie wyraził na to zgody.

12. Pracownikowi zabrania się przyjmowania prezentów od uczniów oraz ich opiekunów. Wyjątki

stanowią drobne, okazjonalne podarunki związane ze świętami w roku szkolnym np. prezentów

składkowych, kwiatów, czekoladek, itp.

§ 4.

1. Pracownikowi Szkoły bezwzględnie zabrania się (pod groźbą kary, w tym więzienia i utraty

pracy):

1) nawiązywać relacji seksualnych z uczniem;

2) składać uczniowi propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również

udostępniania takich treści;

3) proponować uczniom alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych używek (narkotyków, tzw.

dopalaczy).

§ 5.

1. Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia uczniom, że w sytuacji, kiedy poczują się

niekomfortowo otrzymają stosowną pomoc, zgodną z instrukcją jej udzielania.

2. Pracownicy Szkoły zobowiązani są do przedstawienia uczniom Standardów Ochrony

Małoletnich, które obowiązują w Szkole i zapewnienia ich, iż otrzymają odpowiednią pomoc.

3. W przypadku, kiedy pracownik zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację, zobowiązany

jest postępować zgodnie z instrukcją postępowania, obligatoryjnie w przypadku delikatnych

spraw, gdzie jest podejrzenie o przestrzeganiu Standardów do poinformowania Właściciela

Szkoły (np. zauroczenie ucznia w pracowniku, bądź pracownika w uczniu).

§ 6.

1. Każde, przemocowe zachowanie wobec ucznia jest niedozwolone.

2. Nie można ucznia popychać, bić, szturchać, itp.

3.Pracownikowi nie wolno dotykać ucznia w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo

zinterpretowany. Jeśli w odczuciu pracownika, uczeń potrzebuje np. przytulenia, powinien mieć

każdorazowo uzasadnienie zaistniałej sytuacji oraz swojego zachowania względem ucznia.

4. Kontakt fizyczny z uczniem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z

jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.

5. Pracownik nie powinien angażować się w zabawy typu: łaskotanie, udawane walki, brutalne

zabawy fizyczne itp.

6. Pracownik, który ma świadomość, iż uczeń doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego

lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w

kontaktach z uczniem, wykazując zrozumienie i wyczucie.

7. Niedopuszczalne jest również spanie pracownika w jednym łóżku lub pokoju z uczniem

podczas wycieczek szkolnych.

8. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z uczniem. Do

sytuacji takich zaliczyć można:

1) pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych, jeśli typ

niepełnosprawności tego wymaga, a uczeń/ jego opiekun wyrazi zgodę;

2) pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w spożywaniu posiłków;

3) pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w poruszaniu się po szkole.

§ 7.

1. Kontakt poza godzinami pracy z uczniami jest co do zasady zabroniony.

2. Nie wolno zapraszać uczniów do swojego miejsca zamieszkania, spotkania z uczniem lub też

jego opiekunem powinny odbywać się na terenie Szkoły.

3. Jeśli zachodzi konieczność kontaktu z uczniem, opiekunem lub też nauczycielem poza

godzinami pracy Szkoły, dozwolone są środki:

1) służbowy telefon;

2) służbowy e-mail;

3) służbowy komunikator;

4. ROZDZIAŁ 3 – ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA

KRZYWDZENIA UCZNIÓW

§ 8.

1. Pracownicy Szkoły posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę

na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich. Takie jak:

1) uczeń jest często brudny, nieprzyjemnie pachnie;

2) uczeń kradnie jedzenie, pieniądze itp.;

3) uczeń żebrze – uczeń jest głodny;

4) uczeń nie otrzymuje potrzebnej mu opieki medycznej, szczepień, okularów itp.;

5) uczeń nie ma przyborów szkolnych, odzieży i butów dostosowanych do warunków

atmosferycznych;

6) uczeń ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno

jest wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia;

7) podawane przez ucznia wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne,

niemożliwe, niespójne itp., uczeń często je zmienia;

8) pojawia się niechęć do lekcji wychowania fizycznego – uczeń nadmiernie zakrywa ciało,

niestosownie do sytuacji i pogody;

9) boi się rodzica lub opiekuna, boi się przed powrotem do domu;

10) uczeń wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;

11) uczeń cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.;

12) uczeń jest bierny, wycofany, uległy, przestraszony, depresyjny itp. lub zachowuje się

agresywnie, buntuje się, samookalecza się itp.;

13) uczeń osiąga słabsze wyniki w nauce w stosunku do swoich możliwości;

14) uczeń ucieka w świat wirtualny (gry komputerowe, Internet);

15) używa środków psychoaktywnych;

16) nadmiernie szuka kontaktu z dorosłym (tzw. „lepkość” małoletniego);

17) w pracach artystycznych, rozmowach, zachowaniu ucznia zaczynają dominować

elementy/motywy seksualne;

18) uczeń jest rozbudzony seksualnie niestosownie do sytuacji i wieku;

19) uczeń ucieka z domu;

20) nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania ucznia;

21) uczeń mówi o przemocy.

2. Jeżeli z objawami u ucznia współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów, to

podejrzenie, że uczeń jest krzywdzony jest szczególnie uzasadnione. Niepokojące zachowania

rodziców to:

1) rodzic (opiekun) podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień

przyczyn obrażeń ucznia;

2) rodzic (opiekun) odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem

ucznia;

3) rodzic (opiekun) mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża strofuje

ucznia (np.: używając określeń takich jak „idiota”, „gnojek”, „gówniarz”);

4) rodzic (opiekun) poddaje małoletniego surowej dyscyplinie lub jest nadopiekuńczy lub zbyt

pobłażliwy lub odrzuca małoletniego;

5) rodzic (opiekun) nie interesuje się losem i problemami małoletniego;

6) rodzic (opiekun) często nie potrafi podać miejsca, w którym aktualnie przebywa małoletni;

7) rodzic (opiekun) jest apatyczny, pogrążony w depresji;

8) rodzic (opiekun) zachowuje się agresywnie;

9) rodzic (opiekun) ma zaburzony kontakt z rzeczywistością np. reaguje nieadekwatnie do

sytuacji;

10) wypowiada się niespójnie;

11) rodzic (opiekun) nie ma świadomości lub neguje potrzeby małoletniego;

12) rodzic (opiekun) faworyzuje jedno z rodzeństwa;

13) rodzic (opiekun) przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym lub werbalnym;

14) rodzic (opiekun) nadużywa alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających.

3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy Szkoły podejmują rozmowę

z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do

szukania stosownej pomocy.

4. Pracownicy Szkoły monitorują sytuację i dobrostan ucznia.

5. ROZDZIAŁ 4 – ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI

PODEJRZENIA KRZYWDZENIA UCZNIA PRZEZ PRACOWNIKA, OSOBĘ TRZECIĄ, INNEGO

UCZNIA LUB OPIEKUNA

§ 9.

1. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez osoby

trzecie, związane ze Szkołą tj. pracownicy Szkoły, wolontariusze współpracujące ze Szkołą:

1) jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu,

wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia

uczniowi bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie.

Pracownik zobowiązany jest do zawiadomienia policji pod nr 112 lub 997, a w przypadku

podejrzenia innych przestępstw do poinformowania policji lub prokuratury o możliwości

popełnienia przestępstwa. W przypadku zawiadomienia telefonicznego pracownik zobowiązany

jest podać swoje dane, dane ucznia oraz dane osoby podejrzanej o krzywdzenie ucznia oraz

opis sytuacji z najważniejszymi faktami. W przypadku zawiadomienia o możliwości popełnienia

przestępstwa zawiadomienie adresuje się do najbliższej jednostki, w zawiadomieniu podaje się

dane jak w przypadku zawiadomienia telefonicznego;

2) jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub

psychicznej (np. popychanie, klapsy, poniżanie, ośmieszanie), zobowiązany jest do zadbania o

bezpieczeństwo ucznia i odseparowania go od osoby krzywdzącej. Następnie powinien

zawiadomić Właściciela Szkoły, aby ten mogł zakończyć współpracę z osobą krzywdzącą;

3) jeśli pracownik zauważy inne niepokojące zachowania wobec uczniów np. krzyki,

niestosowne komentarze zobowiązany jest zadbać o bezpieczeństwo ucznia i odseparować go

od osoby podejrzanej o krzywdzenie. Poinformowanie Właściciela Szkoły, aby mogł

przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą, a w razie konieczności zakończyć współpracę.

2. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez

osobę nieletnią:

1) jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu,

wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia

uczniowi bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie. Ponadto,

zawiadamia Właściciela Szkoły, aby przeprowadził rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam

przeprowadza rozmowę z opiekunami ucznia i osoby nieletniej podejrzanej o czyn zabroniony.

Jednocześnie powiadamia najbliższy sąd rodzinny lub policję wysyłając zawiadomienie o

możliwości popełnienia przestępstwa, podając dane jak w przypadku opisanym w § 9 ust.1;

2) jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub

psychicznej ze strony osoby nieletniej, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo ucznia i

odseparowania go od osoby krzywdzącej. Ponadto zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła

rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami ucznia i osoby

nieletniej podejrzanej i opracowuje działania naprawcze. W przypadku braku poprawy

powiadamia lokalny sąd rodzinny, wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny.

3. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez jego

opiekuna:

1) jeśli pracownik podejrzewa, że uczeń doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub

psychicznej ze strony opiekuna, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo ucznia.

Ponadto zawiadamia Właściciela Szkoły, aby przeprowadził rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam

przeprowadza rozmowę z opiekunami ucznia. Informuje o możliwości udzielenia wparcia

psychologicznego. W przypadku braku współpracy opiekuna lub powtarzającej się przemocy,

zobowiązany jest do powiadomienia właściwego ośrodka pomocy społecznej (na piśmie lub

mailowo), jednocześnie składa wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny;

2) jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni jest zaniedbany lub jego opiekun jest niewydolny

wychowawczo, powinien zadbać o bezpieczeństwo ucznia. Powinien powiadomić Właściciela

Szkoły oraz porozmawiać z opiekunem, proponując mu możliwość wsparcia psychologicznego

oraz możliwości wsparcia materialnego. Jeśli sytuacja ucznia się nie poprawi, zobowiązany jest

zawiadomić ośrodek pomocy społecznej.

§ 10.

1. W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia ucznia należy uzupełnić Kartę Interwencji,

której wzór stanowi załącznik nr 5.

2. Kartę załącza się do akt osobowych małoletniego. W przypadku podejrzeń wobec

pracownika, również do akt osobowych pracownika Szkoły.

6. ROZDZIAŁ 5 – ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNIEGO

§ 11.

Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dna 10

maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i

Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z

przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz

uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):

1) pracownik Szkoły ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza

oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed

nieuprawnionym dostępem;

2) dane osobowe ucznia są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na

podstawie odrębnych przepisów;

3) pracownik Szkoły jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych ucznia i

udostępnienia tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego.

§ 12.

Pracownik Szkoły może wykorzystać informacje o uczniu w celach szkoleniowych lub

edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości ucznia oraz w sposób uniemożliwiający

identyfikację ucznia.

§ 13.

1. Pracownik Szkoły nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o małoletnim ani o jego

opiekunie.

2. Pracownik Szkoły, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z

opiekunem małoletniego i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych

przedstawicielom mediów.

W przypadku wyrażenia zgody, pracownik Szkoły podaje przedstawicielowi mediów dane

kontaktowe do opiekuna małoletniego.

3. Pracownik Szkoły nie kontaktuje przedstawicieli mediów z małoletnim, nie wypowiada się

w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie małoletniego lub jego opiekuna. Zakaz ten

dotyczy także sytuacji, gdy pracownik Szkoły jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w

żaden sposób utrwalana.

7. ROZDZIAŁ 6 – ZASADY OCHRONY WIZERUNKU UCZNIA

§ 14.

Pracownicy Szkoły uznając prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają

ochronę wizerunku ucznia.

§ 15.

1. Pracownikowi Szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku

ucznia (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie Szkoły bez pisemnej zgody opiekuna

małoletniego.

2. W celu uzyskania zgody opiekuna małoletniego na utrwalanie wizerunku ucznia, pracownik

Szkoły może skontaktować się z opiekunem małoletniego i ustalić procedurę uzyskania zgody.

3. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna

małoletniego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

4. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie,

krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest

wymagana.

§ 16.

1. Upublicznienie przez pracownika Szkoły wizerunku ucznia utrwalonego w jakiejkolwiek formie

(tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna ucznia.

2. Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy ucznia oraz opiekuna poinformować o tym,

gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie

wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.pl) w celach

promocyjnych.

8. ROZDZIAŁ 8 – ZASADY USTALENIA PLANU WSPARCIA UCZNIA PO UJAWNIENIU

KRZYWDY

§ 18.

1. Właściciel Szkoły tworzy IPD (Indywidualny Plan Działania), który stanowi dokument zapisany

i przechowywany w aktach ucznia.

ROZDZIAŁ 9 – ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ

ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE

PERSONELU SZKOŁY DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

§ 19.

1. Procedura aktualizowania Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.

2. Właściciel Szkoły jest osobą odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich.

3. Właściciela Szkoły monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich naruszenie oraz

koordynuje zmiany w Standardach prowadząc równocześnie rejestr zgłoszeń i proponowanych

zmian.

12. ROZDZIAŁ 10 – ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICOM I UCZNIOM STANDARDÓW DO

ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA

§ 20.

1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem Szkoły ogólnodostępnym dla

personelu Szkoły, uczniów oraz ich opiekunów.

2. Dokument opublikowany jest na stronie internetowej Szkoły.

3. Dokument omawiany jest na pierwszym zebraniu z pracownikami szkoły w danym roku

szkolnym (chyba, że ulegnie zmianie, wówczas omawiany jest również na pierwszym z zebrań

odbywającym się po wprowadzeniu zmian).

13. ROZDZIAŁ 11 – MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY

MAŁOLETNICH

§ 21.

1. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji niniejszych Standardów Ochrony jest

Właściciel Szkoły.

2. Osoba, o której mowa w ust. 1 jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów i

za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian w Standardy

Ochrony Ochrony Małoletnich.

14. ROZDZIAŁ 12 – ZAPISY KOŃCOWE

§ 22.

1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.

2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Szkoły, uczniów i ich opiekunów,

w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez

przesłanie tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej, jak

również poinformowanie rodziców uczniów za pośrednictwem dziennika elektronicznego.